چرا باید برای ظهور دعا کنیم، مگر زمان آن از قبل نزد خدا تعیین نشده است؟

چرا باید برای ظهور دعا کنیم، مگر زمان آن از قبل نزد خدا تعیین نشده است؟



یکی از وظایف مهمی که بنا به تصریح حضرت صاحب‌الامرعلیه السلام بر عهده‌ی همه‌ی منتظران گذاشته شده، دعا برای تعجیل فرج است . امام‌عصر علیه السلام در توقیعی که... یکی از وظایف مهمی که بنا به تصریح حضرت صاحب‌الامرعلیه السلام بر عهده‌ی همه‌ی منتظران گذاشته شده، دعا برای تعجیل فرج است . امام‌عصر علیه السلام در توقیعی که خطاب به «اسحاق بن یعقوب» صادر شده، می‌فرمایند:« برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که فرج شما همان است». بر همه‌ی شیعیان است که در اوقات نماز و در همه‌ی ایامی که در آن‌ها دعا سفارش شده، دعا برای تعجیل فرج را به‌عنوان یک تکلیف مهم عصر غیبت فراموش نکنند؛ بلکه این دعا را بر همه دعاهای خود مقدم کنند تا خداوند به برکت این دعا، آن‌ها را از آشوب‌های عصر غیبت در امان نگهدارد. این دعا ضمن این‌که اسباب نزدیک شدن فرج مولایمان را فراهم می‌کند موجبات ارتباط مستمر ما با آن حجت‌الهی را فراهم آورده و جلوی یأس و نومیدی ما را در دوران طولانی غیبت می‌گیرد.
در هر حال ظهور امام‌زمان علیه السلام به اراده‌ی الهی بستگی دارد که در صورت فراهم بودن شرایط، به دستور خداوند تحقق می‌یابد. مهزم اسدی از امام‌صادق علیه السلام پرسید: «فدایت شوم! ظهور قائم علیه السلام و تشکیل دولت حق که در انتظارش هستید، طول کشید؛ این امر کی تحقق خواهد یافت؟» حضرت فرمودند:«تعیین کنندگان وقت ظهور دروغ گویند؛ عجله‌کنندگان هلاک می‌شوند و کسانی که تسلیم هستند، نجات می‌یابند.»1
خود امام‌زمان علیه السلام در این باره فرموده‌اند:«ظهور فرج، به اراده‌ی خداوند متعالی بستگی دارد و کسانی که برای ظهور وقت تعیین می‌کنند، دروغ‌گو هستند.»2
بنابراین، ‌هیچ‌کس غیر از خداوند نمی‌تواند زمان ظهور را پیش‌بینی کند. البته ما باید همیشه و در هر لحظه منتظر ظهور باشیم و از عجله، تعیین وقت و گوش‌سپردن به سخن کسانی که وقت مشخص می‌کنند، بپرهیزیم و همواره تسلیم امر خداوند باشیم.
باید بدانیمقضای الهی، به معنای اجتماع جمیع علل و شرایط است که مسلماً انجام می‌گیرد. چه‌بسا، همین قضایی که مجموعه شروط متعدد دارد، یکی از آن شروط، دعای بندگان باشد. آمیختگی و هم‌سویی دعا و قضا، در روایات به‌خوبی مشهود است. در روایتی از رسول‌اکرم (ص) وارد شده که:«‌قضای الهی را رد نمی‌کند، مگر دعا».3
بنابراین، در عین‌حال که همه‌ی امور به قضای‌الهی تحقق می‌پذیرد، منافات ندارد که ما موظف به دعا‌کردن باشیم، نه صرفاً به علت یک امری صوری و ظاهری، بلکه چون دعا، خود، در علل وقوع حوادث تأثیر اساسی دارد و این تأثیر به اذن و اراده‌ی الهی انجام می‌گیرد خود حضرت‌حق، ما را مأمور به دعا کردن کرده است و برای این دعا، تأثیر قائل شده است.
نتیجه این که، زمان ظهور حضرت‌حجت علیه السلام ، مثل بقیه‌ی امور و اسرار، به قضای‌الهی است. در عین حال، ما موظّف به دعای در جهت تعجیل فرج آن بزرگوار هستیم و دعای ما، می‌تواند در مجموعه‌ی علل ظهور مؤثر باشد. البته باید توجه داشت هر چند دعا و درخواست از حضرت‌حق در تسریع فرج بسیار مؤثر است ولی آن‌چه مهم‌تر می‌باشد، آن است که شیعیان و عاشقان حقیقت انتظار را در زندگی خود جاری کنند، بدین معنی که سعی کنند حقیقتاً دستورات اسلام را عمل نمایند، با تلاش در تهذیب نفس و خدمت به مردم، لیاقت یاری حضرت را کسب نمایند، برای امر فرج زمینه‌سازی کرده و مردم را برای پذیرش حرکت عدالت‌خواهانه حضرت آماده کنند.

پانویس:

1- بحارالانوار، ج 52، ص 103
2-کمال الدین، ج 2، ‌ص 484
3-منتخب المیزان‌الحکمه، روایت 2101

ارسال نظر شما


نام :
ایمیل:
پیام: