حدیث روز

احیای آرمان های حسینی در جامعه مهدوی

احیای آرمان های حسینی در جامعه مهدوی   به گزارش پایگاه خبری آینده روشن حجت الاسلام رحیم کارگر، با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین ابعاد و وجوه حماسه عاشورا، درس‌ها، عبرت‌ها و پیام‌های جاودانه و فراگیر آن است، گفت: این آموزه‌ها و پیام‌ها، همواره حیات بخش، حرکت آفرین، تأثیر‌گذار و ماندگار بوده است، این قیام […]

اشتراک گذاری
15 آذر 1400
23 بازدید
کد مطلب : 5407

/--old--/images/3555574376_2445505681.png

احیای آرمان های حسینی در جامعه مهدوی

 
به گزارش پایگاه خبری آینده روشن حجت الاسلام رحیم کارگر، با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین ابعاد و وجوه حماسه عاشورا، درس‌ها، عبرت‌ها و پیام‌های جاودانه و فراگیر آن است، گفت: این آموزه‌ها و پیام‌ها، همواره حیات بخش، حرکت آفرین، تأثیر‌گذار و ماندگار بوده است، این قیام هر چند در مکان و زمان خاصی روی داد؛ ولی آثار و برکات آن، همیشگی و گسترده بوده و مرزهای زمانی و مکانی را در نوردیده است.
وی شعار “کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا” را ارائه الگو و برنامه برای همه ملت‌ها و فرهنگ‌های حق طلب و عدالت خواه دانست و بیان داشت: حماسه حسینی؛ یعنی، ذلت ناپذیری و عزّت نفس؛ ظلم ستیزی و افشای ستم‌کاران؛ حق‌گرایی و دعوت به رهبری امامان؛ عدالت و برابری؛ آزادی و آزادگی؛ احیای دین و سنت‌های اسلامی؛ رسوا سازی باطل و مبارزه با بدعت؛ اقامه حق و عدل و امر به معروف و نهی از منکر؛ اصلاح جامعه و پیکار با مفاسد؛ ضرورت فداکاری و جهاد در راه عقیده و مرام؛ بایستگی تشکیل حکومت دینی؛ روشن شدن مظلومیت اهل بیت‌(ع)؛ شکست سلطه‌ها در برابر سلاح شهادت و مظلومیت؛ الهام‌بخشی به آزادگان و حق طلبان؛ موج آفرینی مثبت در تاریخ؛ ضرورت اصلاح جامعه فاسد و منحرف است.
حجت الاسلام کارگر با اشاره به نتایج و پیامدهای نهضت عاشورا برای جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: بر ملا ساختن جاهلی بودن حکومت وقت و برداشتن پرده از کار ظالمان و معرفی آنان به جوامع اسلامی؛ پیدایش احساسات دینی علیه ظالمان و حاکمان جور و ستم؛ احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و جلب عواطف مردم به سوی خاندان پیامبر از جمله این پیامد هاست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بیدار شدن وجدان تاریخ و الگو گرفتن قیام امام حسین(ع) در برابر ظالمان؛ آگاهی مسلمانان نسبت به حقوقی که در برابر حاکمان دارند؛ زنده شدن دوباره حقایق اسلامی و دستورات و تعالیم روشن آن؛درک درست از معنا و ارزش شهادت در راه خدا و  اعتقاد به برتر بودن مرگ با عزّت از زندگی با ذلّت از دیگر پیامدهای نهضت عاشورا می باشد.
وی اظهارداشت: با توجه به مؤلفه‌های یاد شده، روشن می‌شود که “واقعه طف” (کربلا)، سراسر پیام، عبرت، درس، اثر و نتیجه است و این نشانگر آن است که پیروز واقعی میدان نبرد اندیشه و اعتقاد راستین، حسین(ع) است؛ نه شمشیرها و نیزه‌های پوسیده و خونریز یزیدی، در واقع وقتی سخن از پیروزی و ظفرمندی گروه حق به میان می‌آید صرفاً غلبه نظامی و مادی نیست؛ بلکه پیروزی اعتقادی، فکری و معنوی و چیرگی پیام و روح آن را نیز در بر می‌گیرد.
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه در بسیاری از جنگ‌ها و نبردهای گروه حق و باطل، عموماً جبهه حق (پیامبران و خداپرستان) پیروز شده‌اند و خداوند نیز نصرت خود را شامل آنان کرده است، تصریح کرد: براساس شواهد قرآنی و تاریخی، پیامبرانی چون نوح، هود، لوط، صالح، موسی، ابراهیم، داود، سلیمان، محمد(ص) و…‌‌هم پیروز نظامی و ظاهری بوده‌اند و هم پیروز اعتقادی و معنوی، این پیروزی‌ها در سایه نصرت و عنایت‌های الهی به دست آمده و این سنت او است که در میان آفریدگان جاری است و هرگز در سنت الهی دگرگونی راه ندارد.
این مدرس مرکز تخصصی مهدویت گفت: امام حسین(ع) و یزید در سرزمین کربلا، رویاروی هم قرار گرفته و با هم جنگیدند و هر چند در ظاهر غلبه و چیرگی از آن یزید و یزیدیان بود؛ اما در واقع و سرانجام شخصیت امام حسین(ع) پیروز شد و اندیشه و پیام خود را برای همه عصرها و ملّت‌ها به یادگار نهاد و در این راه جان خود را نیز فدا کرد. وی تاکیدکرد: به همین جهت است که راه و آرمان او در نهضت مهدوی، هویدا شده و اندیشه و پیامش احیا خواهد شد؛ یعنی، الگو و اسوه انقلاب جهانی امام مهدی(عج)، قیام خونین حسینی است و برنامه‌ها و اهداف آن در عصر ظهور تحقق خواهد یافت. حجت الاسلام کارگر با اشاره به سخنی از امام خمینی (ره) افزود: امام می گفتند: “واقعه عظیم عاشورا، از سال ۶۱ هجری، تا خرداد ۴۳ و از آن زمان تا قیام حضرت بقیه الله ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ در هر مقطعی انقلاب ساز است.” این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه پیام‌ها و اهداف امام حسین (ع)، در نهضت جهانی امام مهدی(عج) بازسازی و شکوفا شده و در عالم واقع، محقق می‌شود، ادامه داد: پیش از بیان پیام‌های عاشورا و قیام مهدوی، توجه به یک نکته کلیدی، مهم و بایسته است و آن عبارت است از بستر سازی امام حسین(ع) برای قیام عاشورا و ایجاد آمادگی و حالت انتظار در میان شیعیان.
وی با اشاره به بسترسازی و ایجاد آمادگی برای قیام جهانی گفت: حضرت ابا عبدالله(ع) در صبح عاشورا ـ چند ساعت مانده به شهادت یاران ـ در سخنرانی مهمّی، به آینده و تحولات آن می‌پردازد. ره آورد خون‌های اصحاب و یارانش را در کربلا تحلیل می‌کند و بشارت می‌دهد که این خون‌ها هدر نمی‌رود؛ زنده و جاویدان می‌ماند. حرکت‌ها پدید می‌آورد و به ظهور حضرت مهدی می‌انجامد و به عدل جهانی و حکومت جهانی قرآن متصل می‌شود و ادامه می‌دهد؛ من و شما دوباره زنده می‌شویم؛ دوران رجعت و بازگشت دوباره امامان معصوم فرا می‌رسد و حکومت عدل جهانی مهدی را تداوم می‌بخشیم (فابشروا فوالله لئن قتلونا فانّا نرد علی نبینا ثم امکث ماشاءالله فاکون اوّل من تنشقّ الارضُ عنه).
حجت الاسلام کارگر اظهارداشت: امام حسین(ع) با طرح مباحث “ظهور مهدی موعود” و بازگشت امامان به دنیا در شب عاشورا، درصدد ایجاد زمینه‌های مناسب طرح این مباحث و ایجاد آمادگی لازم و…‌‌بر می‌آید، پس باید منتظران واقعی و ایثارگر و آماده شهادت، به فلسفه انتظار بیندیشند.
مدرس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه اگر پیروزی امام زمان بر دنیا، به صورت معجزه یا دخالت ولایت تکوینی یاجبری باشد، آمادگی نیرو لازم نیست. پس [ذکر] شرایط و ویژگی‌های منتظران نیز فایده‌ای نخواهد داشت!! خاطرنشان کرد: اما اگر ظهور جهانی امام زمان زمینه‌های لازم را می‌طلبد، تحقّق شرایط می‌خواهد و آمادگی جهانی و آمادگی ملت اسلام را لازم دارد و پس از اعلام ظهور در خانه خدا، احتیاج به سرباز و مردان جنگجو و کارآزموده دارد و نیروهای فراوانی می‌خواهد تا مکه و مدینه را آزاد کنند و سپس عراق را فتح کند و با همه گردن کشان جهان بجنگد و…‌‌پس نیرو می‌خواهد، به شهادت طلبان خط شکن احتیاج دارد؛ تا با شهادت طلبی و شجاعت، همه مرزهای دشمنان جهانی را فتح کند و از هیچ چیز نهراسد. پس امکانات گسترده لازم دارد تا با امکانات نظامی دشمنان خود، مقابله کند.
وی تاکیدکرد: پس باید آماده بود و خودسازی کرد و انواع تمرینات نظامی را گذراند و…‌‌آن گاه باید فریاد زد: “عجّل علی ظهورک”، بنابراین هر کسی نمی‌تواند ادعا کند که منتظر امام زمان است و آمادگی یاری کردن او را دارد!!از این رو امام حسین، در لحظه‌های شهادت ـ در چند قدمی خط خون ـ فلسفه انتظار و بحث قیام را مطرح کرد و بشارت داد که آینده روشن است.
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه نهضت خونین حسین(ع) در امتداد و مسیر قیام‌ها و مبارزات پیامبران و تمامی حق پویان عالم قرار داشت، تصریح کرد: در این مسیر، انقلاب‌ها و ستیزش‌های مختلفی (مانند انقلاب اسلامی ایران) روی داده و قیام‌ها و نهضت‌هایی به وجود می‌آید تا اینکه به قیام و انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) منتهی شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: بیشتر قیام‌های حق‌طلبانه در این دوران، متأثر و برانگیخته از حماسه جاویدان عاشورا بوده است و در واقع، جریان قیام کربلا به صورت یک حادثه، در درون تاریخ مدفون نگشت و دیری نپایید که به یک “حماسه بزرگ” تبدیل شد و به صورت یک قیام و انقلاب الگو بخش و تاریخ‌ساز درآمد و الهام بخش نهضت‌ها و تحوّلات و جنبش‌ها در تاریخ اسلام شد.
وی تاکیدکرد: به یقین قیام امام مهدی(ع) نیز، ادامه نهضت عاشورا و برگرفته و ملهم از آن است، مهم‌ترین دلیل این برداشت، یکسانی و هماهنگی اهداف، پیام‌ها و برنامه‌های هر دو قیام است، این دو نهضت، علیه ظلم و ستم و فساد بر پا شده و اصلاح جامعه، احیای آموزه‌های دینی، نجات مستضعفان و مظلومان، سرپیچی از بیعت جائران و مفسدان، رفع موانع رشد و تعالی انسان و جزء برنامه‌های اصلی آنها است. در اینجا به بعضی از مؤلفه‌های مشترک هر دو قیام اشاره می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *