حدیث روز

اذعان علمای اهل سنت به تولد حضرت مهدی (عج)

اذعان علمای اهل سنت به تولد حضرت مهدی (عج)  اشعه های خورشید دوازدهمین حجت خداوند در سحر گاه نیمه شعبان سال  دویست و پنجاه و پنج هجری قمری در خانه امام حسن عسکری سلام الله علیه بر تارک دنیا تابید و مژده دوازدهمین حجت حق را نوید داد. نام مادر گرامی اش نرجس خاتون سلام […]

اشتراک گذاری
15 آذر 1400
35 بازدید
کد مطلب : 5891

/images/6726514469_1287622573.jpg

اذعان علمای اهل سنت به تولد حضرت مهدی (عج)


 اشعه های خورشید دوازدهمین حجت خداوند در سحر گاه نیمه شعبان سال  دویست و پنجاه و پنج هجری قمری در خانه امام حسن عسکری سلام الله علیه بر تارک دنیا تابید و مژده دوازدهمین حجت حق را نوید داد. نام مادر گرامی اش نرجس خاتون سلام الله علیها می باشد. ولادت آخرین ذخیره الهی امری مسلم و قطعی بوده و هیج شکی و شبهه ای در این مورد راه ندارد. روایات اهل بیت علیهم السلام بر این امر مهم گواه بوده و بر یقین انسان می افزاید. نه تنها روایات و تصریحات علمای امامیه نسبت به ولادت آن حضرت به مقداری کافی وجود دارد، بلکه عالمان اهل تسنن در قرون متمادی نیز نسبت به ولادت آن حضرت تصریحات فراوانی داشته اند که در این نوشته به نظرات پنجاه تن از اندیشمندان و بزرگان اهل تسنن پیرامون ولادت امام زمان سلام الله علیه اشاره می شود:

۱.علی بن الحسین بن علی المسعودی الشافعی (متوفای ۳۴۶هـ)

۲.ابوالفضل الشافعی الحصکفی (متوفای ۵۵۳ هـ)

۳.ابن الازرق الفارقی (متوفای ۵۷۱ هـ)

۴.عماد الدین الاصفهانی (متوفای ۵۹۷ هـ)

۵.فخر الرازی الشافعی (متوفای ۶۰۴هـ)

۶.محمد بن محمد بن عبد الکریم ابن الاثیر الجزری (متوفای۶۳۰هـ)

۷.محی الدین ابن العربی (متوفای ۶۳۸هـ)

۸.سبط ابن الجوزی(متوفای ۶۵۴هـ)

۹.محمد بن یوسف الگنجی (متوفای ۶۵۸هـ)

۱۰.شمس الدین ابن خلکان (متوفای ۶۸۱هـ)

۱۱.ابن الطقطقی الحسنی (متوفای ۷۰۹هـ)

۱۲.ابن فوطی الشیبانی (متوفای ۷۲۳هـ)

۱۳.عماد الدین ابوالفداء (متوفای ۷۳۲هـ)

۱۴.شمس الدین الذهبی (متوفای ۷۴۸هـ)

۱۵.زین الدین ابن الوردی (متوفای ۷۴۹هـ)

۱۶.صلاح الدین الصفدی (متوفای ۷۶۴هـ)

۱۷.ابومحمد الیافعی (متوفای ۷۶۸هـ)

۱۸.مسعود بن عمر بن عبدالله التفتازانی (متوفای ۷۹۲هـ)

۱۹.عبد الرحمن ابن خلدون (متوفای ۸۰۸هـ)

۲۰. محمد ابن شحنه الحلبی (متوفای ۸۱۵هـ)

۲۱. عبد الرحمن بن احمد بن محمد جامی (متوفای ۸۱۷هـ)

۲۲.خواجه محمد پارسا (متوفای ۸۲۲هـ)

۲۳.احمد بن علی قلشقندی (متوفای ۸۲۱هـ)

۲۴.ابن حجر العسقلانی الشافعی (متوفای ۸۵۲هـ)

۲۵.ابن صباغ المالکی (متوفای ۸۵۵هـ)

۲۶.ابن محمد سراج الدین الرفاعی (متوفای ۸۸۵هـ)

۲۷.شمس الدین محمد بن طولون (متوفای ۹۵۳هـ)

۲۸.ابن حجر الهیتمی (متوفای ۹۷۳هـ)

۲۹.عبد الوهاب الشعرانی (متوفای ۹۷۴هـ)

۳۰.عبد القادر بن شیخ بن عبد الله العیدروس (متوفای ۹۸۹هـ)

۳۱.السید محمد بن الحسین السمرقندی (متوفای ۹۹۶هـ)

۳۲.شمس الدین الرملی (متوفای ۱۰۰۴هـ)

۳۳.أحمد بن یوسف القرمانی الحنفی (متوفای ۱۰۱۹هـ)

۳۴.شهاب الدین ابی فلاح ابن العماد الحنبلی (متوفای ۱۰۸۹هـ)

۳۵.ضامن بن شدقم الحسینی المدنی (متوفای ۱۰۹۰هـ)

۳۶.السید حسن العراقی (متوفای قرن ۹ یا ۱۰هـ)

۳۷.عبدالملک العاصمی المکی (متوفای ۱۱۱۱هـ)

۳۸.عبدالله الشبراوی الشافعی (متوفای ۱۱۷۲ هـ)

۳۹.جعفر بن حسن بن عبد الکریم البرزنجی (متوفای ۱۱۷۷هـ)

۴۰.محمد بن احمد السفارینی الحنبلی (متوفای ۱۱۸۸هـ)

۴۱.محمد أمین البغدادی السویدی (متوفای ۱۲۴۶هـ)

۴۲.سلیمان بن ابراهیم القندوزی الحنفی (متوفای ۱۲۹۴هـ)

۴۳.محمد صدیق حسن خان القنوجی (متوفای ۱۳۰۷هـ)

۴۴.یاقوت بن عبد الله الحموی (متوفای ۶۲۶ هـ)

۴۵.محمد ویس الحیدری (متوفای ۱۴۰۵هـ)

۴۶.خیر الدین الزرکلی (متوفای ۱۴۱۰هـ)

۴۷.مصطفی بن عبد الرحیم بن برقان الهاشمی (معاصر):

۴۸.شریف أنس الحسنی الکتبی (معاصر):

۴۹.عارف احمد عبدالغنی (معاصر):

۵۰.عبدالله بن محمد الحشلاف (معاصر):

۵۱. محمد عمر سربازی (معاصر):

حال به تفصیل به نظرات علمای فوق می پردازیم:

۱.علی بن الحسین بن علی المسعودی الشافعی (متوفای ۳۴۶هـ)

مسعودی از دانشمندان پر آوازه شافعی مذهب پیرامون ولادت آن حضرت چنین می نویسد:

الإمام الثانی عشر وفی سنه ستین ومائتین قبض أبو محمد الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب علیهم السلام فی خلافه المعتمد، وهو ابن تسع وعشرین سنه، وهو أبو المهدی المنتظر… .

مروج الذهب،  ج ۴ ص ۱۶۰

امام دوازدهم و در سال دویست و شصت ابو محمد حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب علیهم السلام (امام حسن عسکری سلام الله علیه) در دوران خلافت معتمد از دنیا رفت در حالی که سنش بیست و نه سال بود. او پدر مهدی منتطر بود.

 

   

  

۲.ابوالفضل الشافعی الحصکفی (متوفای ۵۵۳ هـ)

أبو الفضل یحیی بن سلامه بن الحسین حصکفی یکی از بزرگان اهل سنت است که وجود حضرت مهدی علیه السلام را مفروغ عنه گرفته و در باره آن حضرت و سایر ائمه اهل بیت علیهم السلام شعر سروده است .

ابن کثیر دمشقی سلفی پس از نقل غزل طولانی از او می نویسد:

ثم خرج من هذا التغزل إلی مدح أهل البیت والأئمه الإثنی عشر رحمهم الله

وسائلی عن حب أهل البیت

هل أقر إعلانا به أم أجحد

هیهات ممزوج بلحمی ودمی

حبهم هو الهدی والرشد

حیدره والحسنان بعده

ثم علی وابنه محمد

وجعفر الصادق وابن جعفر

موسی ویتلوه علی السید

أعنی الرضی ثم ابنه محمد

ثم علی وابنه المسدد

والحسن الثانی ویتلو تلوه

محمد بن الحسن المفتقد

فلا یظن رافضی أننی

وافقته أو خارجی مفسد

والشافعی مذهبی مذهبه لأنه فی قوله مؤید

اتبعته فی الأصل والفرع معا فلیتبعنی الطالب المرشد

إنی بإذن الله تاج سابق إذا ونی الظالم ثم المفسد

  البدایه والنهایه، ج۱۴ص۱۵۴-۱۵۵  

پس از این غزل به مدح اهل بیت و ائمه دوازده گانه می پردازند و می گوید:

ای کسی که از من در باره محبت أهل بیت سؤال می کنی که آیا آشکارا به آن اقرار می کنم یا منکر می شوم؟

بدان ! هرگز انکار نمی کنم، محبت آنان با گوشت و خون من آمیخته شده است . محبت آنان هدایت و رشد است . مقصود از اهل بیت، حیدر است و حسنین و … دوازدهمین آنان حسن است که بعد از او محمد بن الحسن خواهد آمد که الآن غائب شده است.

کسی گمان نکند که من رافضی شده و با آنان موافق هستم یا این که خارجی و فاسد هستم . مذهب من شافعی است؛ زیرا او در دیدگاهش تأیید شده است. من از شافعی در اصل و فرع پیروی می کنم ؛ پس هر کسی خواهان هدایت است از من پیروی کند… .

 

    

 

  

۳.ابن الازرق الفارقی (متوفای ۵۷۱ هـ)

ابن ازرق فارقی، از علمای برجسته ی اهل سنت در کتاب تاریخ خود، زمان ولادت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را ذکر کرده چنانچه می نویسد:

 إن الحجه المذکور ولد تاسع شهر ربیع الأول سنه ثمان وخمسین ومائتین، وقیل ثامن شعبان سنه ست وخمسین، وهو الأصح.

تاریخ الفارقی ص۲۶

همانا، حجت یاد شده (حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه) در  نهم ربیع الاول از سال ۲۵۸ه به دنیا آمد، البته گفته شده در هشتم شعبان از سال ۲۵۶ بوده واین قول صحیحتر می باشد

نکته: هر چند این متن به اصل ولادت امام عصر علیه السلام اشاره شده است، اما باید به این نکته توجه کرد که قول به ولادت امام زمان علیه السلام در نهم ربیع الاول و یا هشتم شعبان سال دویست و پنجاه و شش و یا دویست و پنجاه و هشت صحیح نیست.

 
 

  

۴.عماد الدین الاصفهانی (متوفای ۵۹۷ هـ)

عماد الدین اصفهانی،  از دیگر علمای اهل سنت که به صراحت به ولادت حضرت مهدی «سلام الله علیه» اعتراف نموده است:

مولد ابی القاسم محمد المنتظر، بسر من رأی، یوم الجمعه ثانی عشر من شهر رمضان

البستان الجامع، ص۱۹۰

ولادت ابی القاسم محمد منتظر در سامراء روز جمعه، دوازدهم ماه مبارک رمضان بوده است.

 

      

۵.فخر الرازی الشافعی (متوفای ۶۰۴هـ)

فخر الدین رازی مفسر نامدار اهل سنت در کتاب الشجرهء المبارکه در شرح حال امام عسکری علیه السلام می نویسد:

أما الحسن العسکری الإمام (ع) فله إبنان وبنتان ، أما الإبنان فأحدهما صاحب الزمان عجل الله فرجه الشریف ، والثانی موسی درج فی حیاه أبیه وأما البنتان ففاطمه درجت فی حیاه أبیها ، وأم موسی درجت أیضاًً.

الشجره المبارکه فی أنساب الطالبیه، ص۷۸ ـ ۷۹

امام حسن عسکری، دو پسر و دو دختر داشت. اما دو پسر او یکی صاحب الزمان است و دیگری موسی که در زمان حیات پدرش از دنیا رفت. اما دخترانش یکی فاطمه و دیگری ام موسی بود که هر دو در زمان حیات پدرش از دنیا رفتند.

 
 

   

  

۶.محمد بن محمد بن عبد الکریم ابن الاثیر الجزری (متوفای۶۳۰هـ)

ابن أثیر جزری، در کتاب معتبر الکامل فی التاریخ تصریح می کند که امام عسکری علیه السلام فرزندی به نام م ح م د داشته است:

وفیها توفی الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب (ع) . وهو أبو محمد العلوی العسکری وهو أحد الأئمه الاثنی عشر علی مذهب الامامیه ، وهو والد محمد الذی یعتقدونه المنتظر بسرداب سامرا وکان مولده سنه اثنتین وثلاثین ومائتین.

الکامل فی التاریخ، ج ۶، ص۲۴۹ ـ ۲۵۰

در سال ۲۶۰ هجری قمری حسن بن علی … علیهم السلام از دنیا رفت. او ابو محمد عسکری یکی از ائمه دوازده گانه مذهب امامیه است . او پدر محمد است که شیعیان منتظر او از سرداب سامرا هستند.

 
 

   

  

۷.محی الدین ابن العربی (متوفای ۶۳۸هـ)

ابن عربی از جمله علمای اهل سنتی است که به ولادت امام زمان سلام الله علیه اشاره کرده است اما نکته قابل توجه این است که این کلام وی در کتاب الفتوحات المکیه تحریف شده است اما شعرانی، از علمای اهل سنت به نقل از کتاب فتوحات مکیه چنین نقل می کند:

وعباره الشیخ محی الدین فی الباب السادس والستین وثلمائه من الفتوحات: … وهو من عتره رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم من ولد فاطمه رضی الله عنها جده الحسین بن علی بن أبی طالب، ووالده الحسن العسکری ابن الإمام علی النقی – بالنون – ابن محمد التقی – بالتاء – ابن الإمام علی الرضا، ابن الإمام موسى الکاظم، ابن الإمام جعفر الصادق، ابن الإمام محمد الباقر، ابن الإمام زین العابدین علی، ابن الإمام الحسین، ابن الإمام علی بن أبی طالب.

الیواقیت والجواهر ج۱ ص۵۶۲

و عبارت شیخ محی الدین در باب سی صد و شصت و شش در کتاب الفتوحات [المکیه]چنین است: … او از عترت رسول اللّه صلی الله علیه و آله از فرزندان حضرت فاطمه سلام الله علیها می باشد که پدرش حسن عسکری فرزند امام علی النقی … می باشد.

 
 

      

۸.سبط ابن الجوزی(متوفای ۶۵۴هـ)

سبط ابن الجوزی، از علمای اهل سنت پیرامون امام زمان سلام الله علیه چنین می نویسد:

فصل فی ذکر الحجه المهدی هو محمد بن الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی الرضا بن جعفر بن محمد ابن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام وکنیته أبو عبد الله وأبوالقاسم وهو الخلف الحجه صاحب الزمان، القائم المنتظر والتالی وهو الآخر الأئمه.

تذکره الخواص، ص ۳۶۳

فصلی در ذکر الحجه مهدی او محمد فرزند حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی الرضا بن جعفر بن محمد ابن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام می باشد. کنیه اش ابو عبد الله و ابو القاسم است و او همان خلف الحجه و صاحب الزمان می باشد. قائم و منتظر و تالی و آخرین ائمه می باشد.

 
 

     

۹.محمد بن یوسف الگنجی (متوفای ۶۵۸هـ)

محمد بن یوسف گنجی شافعی در کتاب کفایهء الطالب در شرح حال امام عسکری علیه السلام می نویسد: 

وهو الإمام بعد الهادی، مولده بالمدینه فی شهر ربیع الآخر سنه إثنین وثلاثین ومأتین وقبض یوم الجمعه لثمان خلون من شهر ربیع الأول سنه ستین ومأتین له یومئذ ثمان وعشرون سنه ودفن فی داره بسر من رأی فی البیت الذی دفن فیه أبوه ، وخلف إبنه وهو الإمام المنتظر.

کفایه الطالب، ص ۴۵۸

او بعد از هادی به امامت رسید در ربیع الثانی سال دویست و سی و دو به دنیا آمد و در روز جمعه هشت روز از ربیع الاول گذشته بود، در سال دویست و شصت از دنیا رفت که در آن روز عمرش بیست و هشت سال بوده و در خانه خودش، همان خانه ای که پدرش در ان دفن شده بود دفن شد. پس از خود فرزندی را به جای گذاشت که او امام منتظر است.

 
 

     

۱۰.شمس الدین ابن خلکان (متوفای ۶۸۱هـ)

ابن خلکان در کتاب وفیات الأعیان تصریح می کند که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در شب جمعه نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری به دنیا آمد و در هنگام وفات پدر بزرگوارش پنج ساله بوده است.

هر چند که او نیز همانند ذهبی دروغ های دیگری افزوده است چنان چه می نویسد:

۵۶۲ أبو القاسم المنتظر: أبو القاسم محمد بن الحسن العسکری بن علی الهادی بن محمد الجواد المذکور قبله ثانی عشر الأئمه الاثنی عشر علی اعتقاد الامامیه المعروف بالحجه وهو الذی تزعم الشیعه أنه المنتظر والقائم والمهدی وهو صاحب السرداب عندهم وأقاویلهم فیه کثیره وهم ینتظرون ظهوره فی آخر الزمان من السرداب بسر من رأی.

کانت ولادته یوم الجمعه منتصف شعبان سنه خمس وخمسین ومائتین ولما توفی أبوه وقد سبق ذکره کان عمره خمس سنین … .

وفیات الأعیان و انباء أبناء الزمان، ج۲، ص۹۴

ابوالقاسم محمد فرزند امام حسن عسکری «علیهما السلام» که بنا بر اعتقاد شیعیان دوازدهمین امام و معروف به حجت می باشد، همان است که شیعیان گمان می کنند او منتظر و قائم و مهدی است که صاحب سرداب بوده و در باره ایشان صحبت های زیادی شده است، شیعیان منتظر ظهور وی در آخر الزمان از سرداب سامراء می باشند

ولادت او روز جمعه نیمه شعبان در سال دویست و پنجاه و پنج هجری می باشد، و وقتی پدر ایشان وفات یافتند، عمر او پنج سال بوده است.

 
 

     

 

  

۱۱.ابن الطقطقی الحسنی (متوفای ۷۰۹هـ)

صفی الدین محمد بن تاج الدین نسب شناس اهل سنت ، معروف به ابن طقطقی حسنی در باره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می نویسند:

ولم یذکر للامام الحسن العسکری ولد الا ولده الامام ابوالقاسم محمد مهدی صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، وهو الذی ذهبت الشیعه الامامیه الاثنا عشریه الی بقائه، و أنه المهدی الذی یظهر فی آخر الزمان، حسب ما بشر به جده رسول الله، مولده لیله النصف من شعبان سنه ست و خمسین و مائتین، وهذا هو الصحیح، وقیل غیر ذلک، امه ام ولد تدعی نرجس و قیل صفیه، ولد بسر من رأی.

الاصیلی فی انساب الطالبین ص۱۶۱  

برای امام حسن عسکری سلام الله علیه فرزندی به غیر از ابوالقاسم محمد مهدی صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ذکر نشده است، شیعیان در باره ایشان اعتقاد دارند که تا کنون زنده است و او همان مهدی منتظر است که در آخر الزمان ظهور می کند همانطور که جد ایشان رسول خداوند صلی الله علیه واله وسلم بشارت دادند، ولادت ایشان نیمه شعبان دویست و پنجاه و شش بنابر نظر صحیح می باشد و مادر ایشان نرجس یا صفیه نامیده می باشد، محل ولادت ایشان نیز سامرا است.

 
 
  
 

۱۲.ابن فوطی الشیبانی (متوفای ۷۲۳هـ)

ابن فوطی با صراحت تمام مسئله ولادت امام عصر علیه السلام و دو غیبت ایشان را در کتاب خودش چنین ذکر کرده است:

القائم المنتظر، صاحب الزمان، الامام الثانی عشر أبو القاسم محمد بن الحسن العسکری بن علی الهادی العلوی الحسینی المهدی وهو القائم بالحق وقد ذکرنا ألقابه فیما تقدم على مقتضى الترتیب الذی التزمناه، وکان مولده کما ذکرناه سنه خمس أو سنه سبع وخمسین ومائتین قبل مضی أبیه بسنتین وسبعه أشهر وکان مولده لیله النصف من شعبان وله قبل قیامه غیبتان، إحداهما أطول من الأخرى جاءت بذلک الأخبار.

مجمع الآداب فی معجم الألقاب، ج۳ ص۳۳۰

القائم المنتظر، صاحب الزمان، امام دوازدهم. او أبو القاسم محمد بن الحسن العسکری بن علی الهادی العلوی الحسینی المهدی و اوست قیام کننده به حق، و ما القاب ایشان را بنابر مقتضای ترتیبی که داشتیم ذکر کردیم، و ولادت ایشان در سال ۲۵۵ یا ۲۵۷ دو سال و هفت ماه قبل از رحلت پدرش در نیمه شعبان بود، و برای او قبل از ظهورش دو غیبت است یکی از دیگری طولانی تر می باشد و در این باره روایت هایی نقل شده است.

 
 

     

  

۱۳.عماد الدین ابوالفداء (متوفای ۷۳۲هـ)

عماد الدین ابو الفداء از مورخین اهل سنت در باره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می نویسد:

والحسن العکسری المذکور هو والد محمد المنتظر صاحب السرداب و محمد المنتظر المذکور هو ثانی عشر الائمه الاثنی عشر علی رای الامامیه ویقال له القائم و المهدی و الحجه و ولد المنتظر المذکور فی سنه خمس و خمسین و مائتین 

 تاریخ ابی الفداء، ص ۴۵

امام حسن عسکری یاد شده همان پدر محمد منتظر صاحب سرداب می باشد، و محمد منتظر دوازدهمین امام شیعیان می باشد و به قائم، مهدی، والحجه لقب داده اند، ولادت ایشان در سال دویست و پنجاه و پنج می باشد.

 
 

     

۱۴.شمس الدین الذهبی (متوفای ۷۴۸هـ)

شمس الدین ذهبی، از بزرگان اهل سنت واز صاحب نظران در عرصه علم رجال، درایه، حدیث، تاریخ و انساب در چندین کتاب خود؛ از جمله : العبر فی خبر من غبر، تاریخ الإسلام، سیر أعلام النبلاء تصریح کرده است که امام عسکری علیه السلام فرزندی به نام (م ح م د) داشته که د ر سال ۲۵۶ هجری به دنیا آمده است.

وی در کتاب العبر می نویسد:

وفیها محمد بن الحسن العسکری بن علی الهادی محمد الجواد بن علی الرضا بن موسی الکاظم بن جعفر الصادق العلوی الحسینی أبو القاسم الذی تلقبه الرافضه الخلف الحجه و تلقبه بالمهدی وبالمنتظر وتلقبه بصاحب الزمان وهو خاتمه الاثنی عشر… .

العبر فی خبر من غبر ، ج۱ ، ص۳۸۱

در سال دویست و پنجاه و شش محمد بن الحسن العسکری … که رافضی ها او را با القابی همچون : خلف الحجه ، مهدی ، منتظر و صحاب الزمان یاد می کنند، به دنیا آمد . او آخرین امام از ائمه دوازده گانه است.

 

  

و در کتاب تاریخ الإسلام در شرح حال امام عسکری علیه السلام می نویسد:

الحسن بن علی بن محمد بن علی الرضا بن موسی بن جعفر الصادق . أبو محمد الهاشمی الحسینی أحد أئمه الشیعه الذین تدعی الشیعه عصمتهم . ویقال له الحسن العسکری لکونه سکن سامراء ، فإنها یقال لها العسکر .

وهو والد منتظر الرافضه .

وأما ابنه محمد بن الحسن الذی یدعوه الرافضه القائم الخلف الحجه ، فولد سنه ثمان وخمسین ، وقیل : سنه ست وخمسین . عاش بعد أبیه سنتین ثم عدم ، ولم یعلم کیف مات . وأمه أم ولد.

تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، ج۱۹ ص۱۱۳

حسن بن علی بن محمد … علیه السلام یکی از ائمه شیعه است که آن ها اعتقاد به عصمت آنان دارد. به او حسن عسکری گفته می شود چرا که در سامراء زندگی می کرد. به همین جهت به سامراء عسکر گفته می شود.

او پدر همان شخصی است که رافضی ها منتظر او هستند… .

اما فرزندش محمد بن الحسن که رافضی ها و را قائم و خلف الحجه می نامند در سال دویست و پنجاه و هشت یا دویست و پنجاه و شش به دنیا آمد و دو سال بعد از پدرش زندگی کرد و سپس معدوم شد و مشخص نشد که چگونه مرد.

 

  

  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *