بدون مجاهده نمی توان ادعای انتظار داشت
بدون مجاهده نمی توان ادعای انتظار داشت به گزارش خبرنگار گروه مهدویت خبرگزاری شبستان: آیت الله جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان و مفسر قرآن و مولف تفسیر تسنیم در کتاب «امام مهدی(عج)، موجود موعود» می نویسد: معنای حقیقی انتظار، تحصیل شرایط حضور و ظهور ولی عصر(عج) است و هر که در این مسیر مجاهده نکند، […]
بدون مجاهده نمی توان ادعای انتظار داشت
به گزارش خبرنگار گروه مهدویت خبرگزاری شبستان:
آیت الله جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان و مفسر قرآن و مولف تفسیر تسنیم در کتاب «امام مهدی(عج)، موجود موعود» می نویسد:
معنای حقیقی انتظار، تحصیل شرایط حضور و ظهور ولی عصر(عج) است و هر که در این مسیر مجاهده نکند، انتظارش به حقیقت انتظار موصوف نمی شود. بر پایه روایات تشریح وقایع پس از ظهور، هنگام قیام ولیعصر(عج) دست لطف الهی بر سر امت کشیده و عقل هایشان کامل می گردد و بردبار می شوند. این رشد و بالندگی چیزی نیست که نیازی به زمینه سازی نداشته و انسان ها ناگاه و یکباره از نادانی به دانایی رسند.
تعالی سطح فرهنگ، تعقل و فهم عمومی، نخستین زمینه لازم جهت ادراک پیام انسان کامل و ظهور ولی مطلق خداست و این مهم از گرانمایه ترین وظایف منتظران آن حضرت است، زیرا جامعه ای که از سطح فرهنگ والاتر و بالاتری برخوردار باشد، معارف الهی را که امام (ع) عرضه خواهد کرد بهتر ادراک و در برابر هجوم امواج جهل و کینه بهتر ایستادگی و دفاع می کند. نه خود گرفتار جهل و تجاهل می گردد و نه اجازه می دهد از جهل دیگران سوء استفاده شود.
وظیفه دیگر اهل انتظار، رشد و تعالی بخشیدن به تدبیر امور، مدیریت های اجتماعی و اکمال ملکات شهامت و شجاعت است زیرا دین و اجرای احکام حیات بخش آن همواره به این چهار عنصر محتاج است و به فرموده امام باقر(ع)، شجاعت، صلابت و نفوذ در اجرای احکام الهی از ویژگی های یاران وجود مبارک امام زمان(عج) است: اجری من لیث و أمضی من سنان و چون جامعه اسلامی در رشد و تعالی فرهنگ و خردورزی از سویی و بالندگی شجاعت، شهامت و مدیریت از سوی دیگر به نصاب خود رسید، زمینه ظهور حجت مطلق الهی فراهم می شود.
اقتدا به سنت وسیره پیامبر و امامان(علیهم السلام)
امام عصر(عج) احیاءکننده آموزه های نورانی قرآن و معارف پیامبر اکرم و ائمه هدی(ع) است. رهاورد امام عصر(عج) همان اسلام ناب و معارف والای پیامبر عظیم المنزله اسلام(ص) است که از خزائن الهی عرضه داشت و امامان معصوم(ع) یکی پس از دیگری این حقیقت را در بیان و سیره خویش پاس داشتند.
راه امام عصر(عج) جز راه قرآن و عترت(ع) نیست و منتظر امام عصر(عج)، باید با قرآن و آموزه هایش از سویی و با سیره و معالم عترت(ع) از سوی دیگر آشنا باشد، تا بتواند خویش را در پرتو انوار روح بخش آنها نهد و با اقتدای به آنان خود را برای حضور در محضر امام زمان(عج) آماده سازد.
دیدگاهتان را بنویسید