حدیث روز

تجمع اربعین تمرینِ وفاداری و همدلی است

تجمع اربعین تمرینِ وفاداری و همدلی است راهپیمایی اربعین تمرین وفاداری به امام حسین علیه السلام و خاندان او و تمرین همدلی با یکدیگر است. وقتی تجمع شد و مردم کنار هم قرار گرفتند، نفس این عمل موجب می شود که همدلی را یاد بگیرند. با کنار گذاشتن اختلاف ها، حسادت ها، تنگ نظری ها، […]

اشتراک گذاری
15 آذر 1400
28 بازدید
کد مطلب : 5875

/images/7213154324_379701602.jpg

تجمع اربعین تمرینِ وفاداری و همدلی است


راهپیمایی اربعین تمرین وفاداری به امام حسین علیه السلام و خاندان او و تمرین همدلی با یکدیگر است.
وقتی تجمع شد و مردم کنار هم قرار گرفتند، نفس این عمل موجب می شود که همدلی را یاد بگیرند. با کنار گذاشتن اختلاف ها، حسادت ها، تنگ نظری ها، محدود بینی ها و…. همه یک نفر می شوند و برای یک هدف و حول یک محور جمع می شوند. مثل امروز که همه گرد امام حسین علیه السلام تجمع می کنند. هیچ جای دنیا مثل اجتماع اربعین وجود ندارد. در ایام اربعین امام حسین علیه السلام می بینیم که مردم با اختلافات اقلیمی، جغرافیایی، رنگی، نژادی و حتی مذهبی و دینی حول محور یک امام جمع می شوند و موکب می زنند و خدمت به زوّار را وظیفه خود می دانند. امکانات و خانه هایشان را در خدمت زوار قرار می دهند.
ملت عزیز عراق در این ایام، میزبان این جمعیت چند ده میلیونی زائران حسینی هستند. آنها در طول سال پول هایشان را جمع می کنند تا بتوانند در اربعین نقش داشته باشند و به امام شان خدمتی بکنند.
در این مراسم حتی تهدیدات دشمن و تروریست ها باعث ترس مردم از مرگ نشده است. آنان با تجمع در عزاداری و راهپیمایی، حتی کشته شدن برای امام حسین علیه السلام را برای خود، یک نوع رزق و روزی و سعادت می دانند. برای همین است که ترسی از مرگ ندارند. این همان لشکر لایقی است که برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باید تربیت شود.
مسیر تربیت انسانی، عقیدتی، اخلاقی و سیاسی برای نهضت ظهور، مسیر مبارکی است. پس ما هم باید درس بگیریم، همان طور که آنها فداکاری می کنند ما نیز این گونه باشیم.
یکی از آداب مهرورزی و ارتباط با مردم قاعده «هو أنت» است. یعنی با  دیگران به گونه ای رفتار کنید

که دوست دارید با خود شما آن گونه رفتار  شود. حسادت ها، تنگ نظری ها و درندگی و تجاوزهای نفس انسان نسبت به اطرافیانش همه برای این است که انسان دیگران را مثل خودش نمی بیند. اگر کسی بخواهد در مسیر رشد و تربیت بیفتد، باید قاعده ی «هو أنت» را رعایت کند. در روایت نقل شده که مومن در بین ۵ شدت قرار گرفته: «نفس، شیطان، منافق، کفار و مومن حسود». نفس به گونه ای است که دوست دارد آزاد باشد، و هر کاری که دلش می خواهد انجام دهد، درحالی که باید کنترل نفس داشته باشیم. از طرفی شیطان دائما در انسان افکار ترسناک، ناامید کننده و غم ایجاد می کند. اما یک مؤمن همیشه شاد و آرام است. اگر این گونه نبود باید بداند که مورد حمله شیطان قرار گرفته است. یکی دیگر از شدت های مؤمن، گرفتار مؤمن حسود شدن است. در میان مومنین کسانی هستند که چشم دیدن موفقیت و کمالات دیگران را ندارند. از شدت حسادت به شکل های مختلف حتی با ظاهر دینی نسبت به او حسادت خود را بروز داده و با او مبارزه می کنند. چرا مؤمن سقوط می کند و گرفتار چنین جهنمی می شود؟ چون او قاعده «هو انت» را رعایت نکرده و خودش را بهتر از دیگران می بیند.
پیاده روی اربعین، قدرتمندترین وسیله برای تشکیل لشکر امام زمان علیه السلام است.
جمعیت چند ده میلیونی در پیاده روی اربعین باید روز به روز قوی تر و بیشتر شود. در گذشته چنین اجازه ای برای برپایی پیاده روی اربعین داده نمی شد. اما اکنون که این آزادی ها وجود دارد، این جمعیت در طول سال، باید حفظ شود و تبدیل به یک قدرت بی نظیر شود. در ایام اربعین، یکی از بزرگ ترین و مهمترین خبرهای دنیا پیاده روی اربعین است. اما رسانه ها به خوبی آن را نشان نمی دهند.

پس این وظیفه ماست که این عظمت را به دنیا نشان دهیم. راهپیمایی اربعین یک مقدمه ی مهم و ضروری است برای تمدن بزرگ اسلامی و برای رسیدن به آن، قدرت لازم است و بزرگ ترین قدرتی که می تواند زمینه تمدن اسلامی باشد، اربعین و پیاده روی اربعین حسینی است. افراد باید بصیرت داشته باشند. در این راهپیمایی یک جریانی شکل می گیرد و توجهاتی می شود. یک قدرت و حس ها و ایمان ها و سازندگی های بسیار مبارکی بوجود می آید. مردم در این راهپیمایی آماده می شوند برای تمرین فداکاری برای نهضت جهانی ظهور. چون مردم در این راهپیمایی توجه به انسان کامل می کنند. در اربعین مردم نشان می دهند که از حزب و حکومت های ضعیف و فرهنگ های غلط بیزار و خسته شده اند. این مردم یک فرهنگ و یک امام معصوم را می خواهند . آنها همان طور که عاشق امام حسین علیه السلام هستند، عاشق حسین زمان خود نیز هستند.
امام زمان علیه السلام در نامه خود به شیخ مفید یادآور می شود که هر وقت شما بخواهید من می آیم. اما دو شرط دارد: وفاداری و همدل بودن.
یعنی حذف منیت ها، فردیت ها و در مقابل ایجاد روحیه ی فدا شدن برای دیگران و زحمت کشیدن برای دیگران، تا تبدیل به یک لشکر بزرگ حول محور امام معصوم شویم.

« استاد محمد شجاعی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *