حیات فرهنگی در عصر امام مهدی علیه السلام
حیات فرهنگی در عصر امام مهدی(علیه السلام) منبع: راسخون بیتردید عصر امام مهدی(ع) عصر حاکمیت نور دانش و بینش و از درخشانترین و زیباترین اعصار روی کره زمین از آغاز آفرینش جهان و انسان خواهد بود. آنچه در این نوشتار تقدیم خوانندگان عزیز میشود برخی از ابعاد زندگی و شکوفایی و درخشندگی آن عصر […]
حیات فرهنگی در عصر امام مهدی(علیه السلام)
منبع: راسخون
بیتردید عصر امام مهدی(ع) عصر حاکمیت نور دانش و بینش و از درخشانترین و زیباترین اعصار روی کره زمین از آغاز آفرینش جهان و انسان خواهد بود. آنچه در این نوشتار تقدیم خوانندگان عزیز میشود برخی از ابعاد زندگی و شکوفایی و درخشندگی آن عصر است که با تلخیص از نظر گرامیتان میگذرد.
در عصر درخشان امام مهدی(ع) حیات فرهنگی به گونه ای شکوفا و بارور میگردد و دانش و فرهنگ و معنویت بویژه علوم دینی و احکام و مقررات و معارف انسان ساز اسلام در سراسر گیتی بسط و گسترش مییابد و چرخ های فرهنگ و آگاهی و شناخت با سرعت وصف ناپذیری به حرکت میافتد.
کتابهای مربوط به شرح حال راویان احادیث که به کتابهای رجالی مشهورند و نیز شرح حال و بیوگرافی آنان و تقسیمبندی روایات به صحیح و ضعیف که بیشتر به حدس و گمان تکیه دارد و در عصر غیبت و به خاطر نرسیدن دست مردم به امام معصوم مورد استفاده قرار میگیرد به پایان میرسد؛ زیرا در عصر ظهور مردم به مقررات و احکام قطعی دست مییابند و از اینها بینیاز میگردند. همچنین بیشتر تفاسیر از اعتبار ساقط میشود و تنها تفاسیر برخاسته از روایات رسیده از پیامبر و اهل بیت باقی میماند.
همینگونه قرائتهای مختلف از قرآن شریف که دلیلی برای آن نازل نشده است برداشته میشود چرا که مردم قرآن و قرائت صحیح آن را به گونهای که بر قلب مصفای محمد(ص) فرود آمده است از امام مهدی(ع) میآموزند و تفسیر و پیام و مفهوم آن را آنگونه که خدا اراده فرموده است میشناسند و بر معارف بلند و راز و رمز و شگفتیهای آن که همچنان ناشناخته و پوشیده است، آگاهی مییابند.
حضرت امام باقر(ع) فرموده اند:
توتون الحکمه فی زمانه حتی ان المراه لتقضی فی بیتها، بکتاب اللَّه و سنّه رسوله۱
یعنی به مردم عصر حکومت درخشان او، دانش و بینش ارزانی میگردد که زن در کانون خانه خویش براساس کتاب خدا و سنت پیامبرش عادلانه و آگاهانه داوری میکند و نیازی به دیگری ندارد.
این روایت نشانگر این واقعیت است که مردم در روزگار حاکمیت آن حضرت، براساس آداب و مقررات دینی تربیت شده و احکام شریعت را آموخته و بر پایهای از فرهنگ و تمدن اوج میگیرند که هر بانویی میتواند در درون خانه خویش میان آن دو انسان براساس مقررات کتاب خدا و سیره و روش عادلانه پیامآور بزرگ او قضاوت کند.
امیرالمؤمنین علی(ع) هم طی گفتوگویی با جناب کمیل بن زیاد نخعی میفرمایند:
ای کمیل، هیچ علمی نیست مگر آن که با من آغاز گردد و هیچ سری نیست مگر آنکه با قائم پایان پذیرد.۲
لازم است بدانیم که خود امام مهدی براساس کتاب خدا و سیره و شیوه انسانساز و افتخار آفرین پیامبر تدبیر امور میکند و به اندازه ذرهای از آن انحراف نمیجوید. او شریعت جدید یا دین دیگری نمیآورد که با اسلام راستین ناسازگار باشد.
همچنین واقعیت که رخ خواهد داد این است که همه مذاهب پدید آمده پس از رحلت پیشوای بزرگ توحید پیامبر گرامی ملغی میشود و از میان میرود چرا که اینها راه و رسمی است که در کتاب خدا و سنت پیامبر جایی ندارد. در کلامی که از عالم اهل سنت به نام ابن العربی بیان گردیده آمده است:
امام مهدی پس از ظهور، دین را همانگونه که بود و نازل گردید آشکار میسازد، به طوری که اگر پیامبر گرامی حاضر باشد به همان حکم کند. او مذاهب مختلف را از روی زمین با ارشاد و هدایت خویش برمیدارد و جز دین خالص و پاک آسمانی نمیماند.۳
آری در آن شرایط پر افتخار است که اتحاد بزرگ اسلامی تحقق میپذیرد چرا که همه مسلمانان در اصول دین و فروع آن و همه مسایل فقهی و احکام و مقررات شرعی، متحد و یکپارچه میگردند.
دین راستین همان اسلام واقعی خواهد بود و مذهب همان مذهب تشیع که مذهب خاندان وحی و رسالت است و پیامبر گرامی مردم را بدان دعوت نموده است. و همه بشریت بدین سان زیر پرچم پر افتخار لاالهالااللَّه، محمد رسولاللَّه، علی ولیاللَّه در اوج سعادت و رفاه و نیکبختی زندگی میکنند.
در حدیثی که امام مجتبی از پدرش حضرت علی نقل میفرماید چنین آمده است:
مهدی زمین را از برهان و دانش و نور هدایت پر میکند تا آنجا که سراسر گیتی به وی ایمان آورد و کافران مسلمان شوند و فاسقان صالح گردند.۴
و باز حضرت علی(ع) در بیان دیگری از حضرت مهدی چنین میفرماید:
… لافترک بدعه الا ازالها ولا سنه الاّ اقامها.۵
یعنی آن پیشوای الهی تمامی بدعتها را نابود میکند و همه سنتها و شیوههای پسندیده را زنده و برپا میکند.
تربیت در عصر امام مهدی(ع)
از واقعیتهای تردید ناپذیر این است که انسان در همه ابعاد، قابل تربیت و سازندگی است و هنگامی که برنامه های تربیتی براساس ارزشهای والای اخلاقی و انسانی تنظیم گردد بشریت راه اعتدال و درستی را خواهد گزید. و در راه و روش شایسته و ستودهای گام خواهد نهاد. اما اگر برنامهها و عوامل تربیتی فاسد و ناصالح باشد بدون تردید نتیجه معکوس خواهد داد و انسان به سوی تباهی خواهد رفت.
۱. کانون خانه و خانواده که کودک در آن دیده بر جهان میگشاید یک کانون و عامل تربیتی است که در جهتدهی به کودک نقش بسیار مهمی دارد.
۲. پس از خانه، نقش مدرسه است که کودک با ورود بدانجا مراحل نخستین دانش و فرهنگ را از طریق آموزگاران دریافت میدارد و هر چه مراحل مختلف علمی را طی میکند سطح مطالعه و فرهنگ و آگاهیهای او بالا میرود تا سرانجام به عالیترین مراحل و مدارج علمی و فکری میرسد.
۳. عامل محیط و جامعه، کودکی که در جامعهای مملو از دروغ و شائبه و بیبندبار رشد میکند تربیت ناشایست و نادرست میپذیرد و کودکی که در جامعه دین باور و امانتدار و سرشار از حیا و درستکاری تربیت شود فردی شایسته خواهد بود.
۴. رسانه های گروهی و دستگاههای تبلیغاتی جامعه همچون روزنامه ها و مجلات، رادیو و تلویزیون و…
امام مهدی(ع) که در اندیشه اصلاح جامعه جهانی است و میخواهد جامعه ای به راستی اسلامی پیریزی نموده و آن را به ارزشهای والای انسانی و قرآنی آراسته سازد، در این راه میبایست از وسایل و عوامل تربیتی بهره گیرد و آموزشهای تربیتی صحیح و سازنده خویش را به وسیله این وسایل و تجهیزات به گوشها برساند. از این رو مدارس و آموزشگاهها را، فرهنگ و تعالیم انسانساز اسلام اداره و رهبری میکند و راههای تعلیم و تربیت در همه مراحل از شیوهها و برنامههای اسلامی بهرهمند میگردد و وسایل ارتباط جمعی به طور کامل، شایسته و مفید و ثمربخش میشوند و از چهارچوب مقررات و ارزشهای اسلامی تجاوز نمیکنند.۶
چنانچه حضرت علی(ع) با عباراتی بسیار شنیدنی چنین نوید میدهد که:
مهدی(ع) هواهای نفسانی را به هدایت باز خواهد آورد آنگاه که هدایت را به هواپرستی بفروشند و آرا و نظرها را بر قرآن منطبق سازد چون قرآن را بر مدار آرای خویش باز خوانند.۷
پینوشتها :
۱ . غیبت نغمانی، باب ۱۳، ص۲۳۸.
۲ . ابن شعبه حرانی، ابو محمد حسن بن علی، تحفالعقول، ص۱۱۹.
۳ . الفتوحات المکیه، ابن العربی، ج۳، ص۳۲۷، باب 366.
۴ . طبرسی، احمدبن علی، الاحتجاج، ج۲، ص۷۰.
۵ . عقدالدّرر، باب ۹، ص۲۲۴، بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۹.
۶ . امام مهدی از ولادت تا ظهور، آیهاللَّه سید محمد کاظم قزوینی، ص۷۴۰.
۷ . نهجالبلاغه، خطبه ۱۳۸.
منبع: www.emam12.com
دیدگاهتان را بنویسید