صدقهدادن برای سلامتی امام زمان، چه فضیلتی دارد؟
صدقهدادن برای سلامتی امام زمان، چه فضیلتی دارد؟ اصل صدقهدادن، دارای ارزش و ثواب بسیاری است و میتواند بلاها را از انسان دور کند و اگر انسان از طرف امام زمان و به نیابت از ایشان صدقه دهد، هم برای خود انسان مؤثر بوده و هم برای وجود نازنین حضرت ولیعصر، دارای ارزش خواهد […]
صدقهدادن برای سلامتی امام زمان، چه فضیلتی دارد؟
اصل صدقهدادن، دارای ارزش و ثواب بسیاری است و میتواند بلاها را از انسان دور کند و اگر انسان از طرف امام زمان و به نیابت از ایشان صدقه دهد، هم برای خود انسان مؤثر بوده و هم برای وجود نازنین حضرت ولیعصر، دارای ارزش خواهد بود:
برای انسان تأثیر دارد؛ زیرا هدیه به مؤمن ـ آن هم به بهترین مؤمنان ـ ثواب بسیاری دارد.
برای حضرت نیز دارای ارزش است؛ زیرا موجب میشود که خداوند به او برکات بیشتری دهد و بر عنایاتش بیافزاید و عنایات خداوند، حد و حصری ندارد. همچنین موجب دفع بلا از وجود نازنین حضرت میگردد؛ زیرا خداوند متعال، حضرت را از راههایی که از آن جمله «صدقهدادن» است، حفظ مینماید.
هر انسانی در قبال امام زمان خود وظایفی دارد[۱] که یکی از آنها دادن صدقه است. انسان به دو صورت میتواند برای امام زمان صدقه دهد:
۱. به نیابت از ایشان؛
۲.برای سلامت ایشان.
هر دو نوع صحیح است و ثواب و برکات فراوان دارد.
خداوندِ متعال اجر رسالت پیامبر اسلام را مودتِ اهل بیت بیان میفرماید:
قُلْ لَا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى.[۲]
ای پیامبر بگو من هیچ پاداشی برای رسالتم از شما درخواست نمیکنم جز دوستداشتن نزدیکانم (اهلبیتم).
یکی از جلوههای این مودت، دادن صدقه است؛ ازاینرو، علمای دین نیز به این عمل سفارش میکنند؛ چنانکه سیدبنطاووس به فرزندش میگوید: «صدقه دادن برای امام زمان را پیش از صدقهدادنِ برای خود و عزیزانت قرار بده… که سبب میشود [حضرت] به تو توجه و احسان فرماید».[۳]
آنگاه که علیبنابیحمزه از امام موسیبنجعفر علیهماالسلام درباره حج، نمازگزاردن و صدقهدادن برای زندگان و مردگان پرسید، امام فرمودند: «برای آنها صدقه بده و نماز بگزار که به دلیل صله و پیوندت به آنها، پاداش دیگری برایت خواهد بود».[۴]
در روایت دیگری امام جعفر صادق علیهالسلام میفرماید: «چه چیز شما را از نیکی به والدینتان در حالی که زندهاند و پس از فوتشان، باز میدارد؟ برای آنان نماز بگزارید، از طرف ایشان صدقه بدهید، حج به جای آورید و روزه بگیرید. پس آنچه انجام دادهاید، برای آنان و مثل آن ثواب برای شما خواهد بود و خداوند عزوجل به دلیل نیکی و صله شخص، خیر بسیاری برای او خواهد افزود».[۵]
از این دو روایت مشخص میشود که نیابت برای انسانهای زنده، صحیح و دارای اجر و ثواب است. فقیه بزرگ شیعه، در کتاب جواهر در اینباره میگوید: «از نصوص شرع فهمیده میشود که هدیه کردنِ ثواب در تمام مستحبات، به زندگان و مردگان جایز است».[۶]
شیخ صدوق نیز به سند خود از پیامبر چنین نقل نموده است: «هیچ بندهای ایمان نمیآورد، تا اینکه من نزد او از خودش، خاندانم از خاندانش، و عترت من از عترتش، و ذات من از ذاتش نزد خود او محبوبتر باشد».[۷]
پینوشتها
۱. آقای موسوی اصفهانی در جلد دوم کتاب مکیالالمکارم، هشتاد وظیفه را در اینباره بیان فرمودهاند.
۲. شوری: ۲۳.
۳. کشفالمحجه، سیدبنطاووس ص۵۱.
۴. وسایلالشیعه، شیخ حر عاملی، ج۵، ص۳۶۸، ح۹.
۵. اصول کافی، کلینی، ج۲، ص۱۵۹، باب الوالدین، ح۷.
۶. جواهرالکلام، کتاب الوکاله.
۷. امالی، شیخ صدوق، ص۲۰۱.
دیدگاهتان را بنویسید