مهدویت در کلام الهی بخش دوم
مهدویت در کلام الهی بخش دوم بخش دوم: سوره زمر نور به حضرت مهدى ارواحنا له الفداء اطلاق مى شود. قرآن مى گوید: واشرقت الارض بنور ربها[۱]. حدیث مى فرماید: نور الرب، حضرت حجت ارواحنا له الفداء است و تحقق این آیه، در وقت ظهور حضرت است. نیز در ذیل آیه مبارکه یهدى الله […]
مهدویت در کلام الهی بخش دوم
بخش دوم:
سوره زمر
نور به حضرت مهدى ارواحنا له الفداء اطلاق مى شود.
قرآن مى گوید: واشرقت الارض بنور ربها[۱]. حدیث مى فرماید: نور الرب، حضرت حجت ارواحنا له الفداء است و تحقق این آیه، در وقت ظهور حضرت است.
نیز در ذیل آیه مبارکه یهدى الله لنوره من یشاء، معصوم مى فرماید: نوره مراد امام زمان ارواحنا له الفداء است.
بنابراین وقتى هر دو آیه درباره حضرت حجت ارواحنا له الفداء است، یعنى در عصر ظهور حضرت، “اشرقت الارض نور ربها” همه باید از این نور استفاده کنند، اما در عصر غیبت این گونه نیست، بلکه “یهدى الله لنوره من یشاء، بعضى از نور حضرت استفاده مى کنند و باید کارى کرد که رمز من یشایى پیدا شود[۲]
در روایات آمده است که در آیه شریفه، واشرقت الارض به نور ربها مراد، روشن شدن زمین به نور آن حضرت است.
[۱] سوره زمر۶۹
[۲]برگرفته ازکلام آیت الله وحید خراسانى که در پایان کتاب “پیام امام زمان، آمده است.
سوره سجده
آیه ۲۹: قل یوم الفتح لا ینفع الذین کفروا ایمانهم …
بگو اى پیامبر روز پیروزى، دیگر ایمان آوردن براى کافران سودى ندارد.
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: یوم الفتح، روزى است که دنیا به دست قائم ارواحنا له الفداء فتح مى شود.. [۱]
[۱] منتخب الاثر ص ۴۷۰المحجه ص ۱۷۴
سوره شمس
شیخ فرات بن ابراهیم در تفسیر خود روایت کرده از امام باقر علیه السلام که فرمود: حارث اعور عرض کرد به امام حسین علیه السلام که: یابن رسول الله فداى تو شوم مرا از قول خداوند “والشمس و ضحیها [۱] خبر ده. فرمود: “واى بر تو اى حارث این محمد، رسول خدا است “. گفتم: “فدایت شوم معناى قول خداوند والقمر اذا تلیها، [۲] چیست؟ ” فرمود: “این امیرالمؤمنین، على ابن ابى طالب (ع )است که در پى محمَد صلی الله علیه و آله و سلم آمده. ” باز گفتم: “قول خداوند والنهار اذا جلیها[۳] چیست؟ گفت: این قائم آل محمد علیه السلام است که زمین را از عدل و داد پر مى کند و نیز در تفسیر على بن ابراهیم روایت شده از امام باقر علیه السلام که فرمود: در آیه شریفه “والنهار اذا تجلى ” [۴] نهار” آن قائم از ما اهل بیت است که هرگاه بر خیزد، بر دولت باطل غلبه مى کند… “
[۱]سوره شمس۱
[۲]سوره شمس ۲
[۳]سوره شمس ۳
[۴]سوره لیل، ۲
سوره صف
فتح از القاب حضرت و به معناى پیروزى است.
در تفسیر على بن ابراهیم آمده است: آیه مبارکه نصر من الله و فتح و قریب[۱] اشاره دارد به فتح حضرت قائم ارواحنا له الفداء[۲]
در روایات آمده است که در آیه شریفه، والله متم نوره [۳] نور به ولایت قائم ارواحنا له الفداء و به ظهور آن حضرت اشاره دارد.
[۱] سوره صف ۱۳
[۲]نجم ا لثاقب، باب دوم.
[۳] سوره صف ۸
سوره عبس
جوار الکنس یعنى ستاره هاى سیاه که در برابر شعاع آفتاب پنهان مى شوند. روایت است از امام باقر علیه السلام در تفسیر دو آیه شریفه:فلا اقسِمُ بالخنس الجوار الکنس[۱] که فرمود: مراد از آن، امامى است که غایب شود در سنه ۲۶۰ وسپس ظاهر شود مانند شهاب درخشان در شب تاریک[۲] .
[۱]سوره عبس آیات۱۵ و ۱۶
[۲]نجم الثاقب باب دوم.
سوره فتح
آیه ۲۸:لیظهره علی الدین کله و کفی بالله شهیدا…
امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه شریفه فرمودند: این آیه در حق قائم اهل محمد علیه السلام نازل شده است… ” [۱]
ناگفته نماند، آیاتى که به وجود مقدس مهدى موعود ارواحنا له الفداء و ظهور مبارک آن حضرت تأویل شده است فراوان است. کسانى که طالب تفاصیل بیشترى هستند مى توانند به کتاب هاى بحارالانوار ج۵۱، “الزام الناصب “، موعود قرآن وکتب تفاسیر مراجعه فرمایند.
[۱] المحجه ص ۲۰۸
سوره فجر
فجر از القاب حضرت مهدی ارواحنا له الفداء شمرده شده است.
روایت است از امام صادق علیه السلام که در تفسیرآیه والفجر[۱] فرمود: مراداز فجر، قائم ارواحنا له الفداء است .
[۱]سوره فجر، آیه۱
سوره قدر
شب قدر، شب امام زمان ارواحنا له الفداء است وملائکه وروح بر آن حضرت نازل شده، تقدیر امور را در اختیار او مى گذارند .
پیشوایان معصوم علیه السلام در تفسیر سوره قدر فرموده اند: فرشتگان در این شب، مقدرات یک سال را نزد ولى مطلق زمان آورده، بر او عرضه وتسلیم مى کنند[۱].
در چنین شبى که به حضرت مهدى ارواحنا له الفداء تعلق دارد، یاد جد بزرگوارش در دل ها زنده مى شود، چراکه یکى از اعمال مستحبى شب قدر، زیارت امام حسین علیه السلام است[۲].
هنگامى که درد زایمان نرجس خاتون شروع شد، امام عسکرى علیه السلام به حکیمه خاتون فرمود: عمه جان سوره “انا انز لناه ” را بر او بخوان حکیمه مى گوید: من مشغول خواندن این سوره شدم، و مى شنیدم که طفلِ داخلِ رحم نرجس نیز، همان گونه که من مى خوانم، مى خواند. در حال تعجب بودم که امام عسکرى علیه السلام با صداى بلند فرمود: عمه جان از امر خدا تعجب مکن که خداوند، زبان ما را درکودکى به حکمت بازکرده و در بزرگى، حجت خود در زمین قرار مى دهد[۳]
در روایات آمده است که در شب قدر، دعا براى حضرت را باید بر دعا براى خود مقدم داشت و بهترین دعاها طلب نصرت وحفظ اوست و آن این است: “اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن صلواتک علیه وعلى آبائه ۰۰ ” [۴]
امام صادق علیه السلام در روایتی درباره سوره قدر فرمود: حتى مطلع الافجر[۵] یعنى: تا آن که قائم ارواحنا له الفداء برخیزد و ظاهرشود [۶]
[۱]کافى، کتاب الحجه باب فى شأن انا انزلناه
[۲]مفاتیح الجنان زیارت امام حسین علیه السلام در شب هاى قدر.
[۳]بحا رالانوار ج ۵۱ ص ۱۳
[۴]نجم الثاقب، باب یازدهم.
[۵] سوره قدر۵
[۶]نجم الثاقب باب دوم.
سوره قصص
آیه ۵: ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض …
و ما اراده کرده ایم بر آنان که در روى زمین به ضعف کشیده شده اند، منت نهاده آن ها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم
امام باقر و امام صادق علیه السلام فرمودند: این آیه مبارکه مخصوص صاحب الامرى است که در آخر الزمان ظاهر مى شود.[۱]
[۱] تفسیر برهان ج۳ ص ۲۲۰.
سوره لقمان
وقتى از امام هفتم تفسیر آیه (و اسبغ علیکم نعمه ظاهره و باطنه) [۱] را پرسیدند، فرمود: نعمت ظاهر، امام ظاهر و نعمت باطن، امام غائب است.
پرسیده شد: آیا در میان شما کسى هست که غائب شود، فرمود آرى، اوکسى است که شخصاً از دیدگان غائب مى گردد، ولى یادش از دل هاى مؤمنان نمى رود. او دوازدهمین ما ائمه است، خداوند هر مشکلى را براى او آسان مى کند و هرگردن کشى را به وسیله او سرکوب مى نماید [۲]
علاوه بر این که وجود حضرت، نعمت است، آن چه از نعمت هاکه بندگان در آن غوطه ورند)از نعمت هاى ظاهرى و باطنى( همه به برکت وجود شریف حضرت حجت ارواحنا له الفداء است.
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه ثم لتسئلن یوم عن النعیم، [۳] مى فرماید: نعیم ما هستیم [۴]
وجود امام، عظیم ترین نعمت هاى الهى است، زیراکه اصل سایر نعمت هاى ظاهرى و باطنى است و از این جا است که در روایات آمده که همه مردم روز قیامت درباره نعیم مورد سؤال قرار مى گیرند. البته نعمت هاى آن حضرت در زمان ظهورش نیز ویژگى خاصى دارد[۵] چنان که اخبارى در این باره وارد شده است .
پیامبر اکرم (ص) فرمود: امت من در زمان مهدى به نعمتى متنعم خواهند شدکه هیچ گاه به مثل آن متنعم نگشته اند. آسمان باران رحمتش را بر آن ها مى بارد و زمین هیچ گیاهى را رها نمى کند، مگر این که آن را برآورد[۶]
حضرت امیر علیه السلام در تفسیر آیه مبارکه: الم تر الذین بدلوا نعمه الله کفرا [۷]؟ آیا ندیدى آنان راکه نعمت الهى را به کفر بدل ساختند، فرمود: ما آن نعمت هستیم که خداوند بر بندگانش عنایت کرده و به سبب ما رستگار مى گردند آنان که روز قیامت رستگار مى شوند [۸]
پس خود حضرت مهدى ارواحنا له الفداء نعمت است و از آن جاکه شکر نعمت واجب است، شیعیان باید شکر نعمت حضرت را چنین به جا بیاورند
۱ ـ شناخت قلبى و معرفت این نعمت والاى الهى
۲ ـ بیان کردن فضایل و نشر دلایل آن بزرگوار
۳ ـ صدقه دادن براى سلامتى وجود آن حضرت
۴ ـ تقرب جستن به آستانه او با انجام دادن کارهایى که مورد پسند و مایه نزدیک شدن به درگاهش است
۵ ـ اهتمام به دعاهاى خالصانه براى تعجیل فرج آن حضرت [۹].
[۱]سوره لقمان۲۰
[۲]مهدى موعود على دوانى ص ۱۹۹.
[۳]سوره تکاثر۸
[۴]تفسیر برهان ج۴س۵۰۳
[۵]مکیال المکارم، ج ۱ ص ۲۹۲.
[۶]بحار الانوار ج۵۱ص۸۳
[۷]سوره ابراهیم ۲۸
[۸]اصول کافی ج۱ ص ۲۱۷
[۹]مکیال المکارم ج۱ ص ۳۶۳
دیدگاهتان را بنویسید