مهدویت در کلام الهی بخش اول
مهدویت در کلام الهی بخش اول بخش اول: سوره کهف در باب فضیلت این سوره روایاتى آمده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هرکس سوره کهف را بخواند تا هشت روز از هرگونه فتنه اى محفوظ مى ماند، و اگر دجال در آن هشت روز خروج کند، خداوند او […]
مهدویت در کلام الهی بخش اول
بخش اول:
سوره کهف
در باب فضیلت این سوره روایاتى آمده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هرکس سوره کهف را بخواند تا هشت روز از هرگونه فتنه اى محفوظ مى ماند، و اگر دجال در آن هشت روز خروج کند، خداوند او را از فتنه دجال مصون مى گرداند. [۱] و در حدیث دیگرى از آن حضرت آمده که: هرکس ده آیه از سوره کهف را از حفظ بخواند، فتنه دجال به او ضررى نخواهد رساند و هر که تمام سوره را بخواند، داخل بهشت مى شود[۲] و در خبر دیگرى از آن حضرت آمده که فرمود: شما را دلالت نکنم بر سوره اى که هنگام نزولش هفتاد هزار فرشته آن را مشایعت کردند که عظمت آن ها بین آسمان وزمین را پرکرده بود گفتند: چرا؟ فرمود: سوره اصحاب کهف هرکس روز جمعه آن را بخواند، خداوند تا جمعه دیگر به اضافه سه روز او را مى آمرزد، و نورى بخشیده مى شودکه تا آسمان مى رسد واز فتنه دجال محفوظ خواهد ماند[۳]
[۱]مجمع البیان، ج۶، ص ۴۴۷.
[۲]همان.
[۳]همان
سوره ابراهیم
آیه ۵: ولقد ارسلنا موسی بایاتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکرهم بایام الله …..
همانا ما موسى را با آیات خود فرستادیم، که قوم خود را از تاریکى ها به سوى نور بیرون بیاورد، و روزهاى خدا “ایام الله را به آن ها یاد آورى کند.
از امام باقر علیه السلام روایت است که فرمودند: روزهاى خداوند سه روز است: روز قیام قائم ارواحنا له الفداء، روز رجعت و روز قیامت [۱]
[۱]ینابیع الموده ج ۳ ص ۲۴۲.
سوره اسراء
آیه ۳۳ و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا ….
امام باقر علیه السلام فرمود: “حسین علیه السلام مظلوم کشته شد و ما اولیاء وارث خون او هستیم، وقائم ما به خون خواهى حسین علیه السلام قیام خواهد کرد [۱]
امام صادق علیه السلام نیز فرمود: منصور، قائم آل محمد علیه السلام است و چون ظهور نماید، اقدام به خون خواهى حسین علیه السلام مى کند. [۲]
“إسرى”به معناى به شب راه رفتن است. هفدهمین سوره قرآن و مکى است. از امام صادق علیه السلام روایت شده هر کس این سوره را در هر شب جمعه تلاوت نماید، نمى میرد تا این که حضرت حجت ارواحنا له الفداء را درک کند و از جمله یاران آن حضرت باشد. [۳]
۱]المحجه ص ۱۲۸
[۲]کامل الزیارا ت، ص۶۳
[۳] بحارالانوارج ۹۲ ص ۲۸۱.
آل عمران
آیه۸۳ افغیر دین الله یبغون وله اسلم من فی السماوات …
آیا جز دین خدا را مى جویند؟ با آن که آن چه در آسمان ها و زمین است، خواه وناخواه تسلیم او هستند و به سوى او بازگردانیده مى شوند.
امام کاظم علیه السلام فرمود: “این آیه درباره حضرت قائم ارواحنا له الفداء نازل شده است. هنگامى که ظاهر شود، آیین مقدس اسلام را در شرق و غرب جهان، به یهود و نصارى و صائبان و ملحدان و مرتدان و کافران عرضه مى دارد… [۱]
[۱]المحجه ص ۵۰اثبات الهداه ج۳ص ۵۴۹
سوره الرحمن
دو باغ سبز و سیراب که از فرط سبزى به سیاهى مى زند.
اَیه اى است از سوره مبارکه الرحمن.
یونس بن ظبیان می گوید: از امام صادق تأویل این اَیه را پرسیدم. فرمود: “باغ ماى درخت خرما در عصر ظهور مهدى ، یا قبل از ظهور اَن حضرت بین مکه و مدینه به هم گسسته مى شوند”. [۱]
[۱]امام مهدى از ولادت تا ظهور سید محمد کاظم قزوینى ص ۲۸۲
سوره انفال
آیه ۳۹: “و قاتلوهم حتی لا تکون فتنه ….
باکافران بجنگید تا فتنه اى باقى نماند .
امام محمد باقر علیه السلام فرمود: “تأویل این آیه هنوز نیامده است… و این در زمان قیام قائم ما خواهد بود[۱] .
[۱] تفسیرمجمع البیان ج ۴، ص ۸۳۴.
سوره بقره
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه آیه ۲ و ۳ فرمودند: متقین، شیعیان على بن ابى طالب هستند و غیب، حجت غایب است[۱]
– آیه ۱۲۴: وَ إذِ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن…
هنگامى که حضرت ابراهیم را پروردگارش به وسیله کلماتى آزمود، پس آن ها را به انجام رسانید.
راوى مى گوید: درباره این آیه مبارکه از امام صادق علیه السلام پرسش کردم، حضرت فرمود: این همان کلماتى است که حضرت آدم علیه السلام از پروردگار خود دریافت نمود. پس توسط آن کلمات به پیشگاه پروردگار توبه کرد و خداوند توبه اش را پذیرفت.
جریان توبه چنین بود که حضرت آدم علیه السلام عرض کرد: اى خداى من از تو مى خواهم که به واسطه محمد و على و فاطمه و حسن و حسین علیه السلام توبه مرا بپذیرى پس خداوند توبه او را پذیرفت که او بسیار توبه پذیر و مهربان است “.
راوى مى گوید: پرسیدم مقصود از “فا تمهن ” در آیه چیست حضرت فرمود: مقصود این است که خداوند آن ها را تا قائم مهدى ارواحنا له الفداء به اتمام رسانید ودوازده امام علیه السلام راکه نه تن آنان از فرزندان حسین علیه السلام مى باشند، براى او بیان فرمود [۲]
آیه ۱۵۵:و لنبلونکم بشیء من الخوف والجوع …
ما شما را به چیزهایى از قبیل ترس و گرسنگى و کاستى در اموال وجان ها و محصولات مى آزماییم، و مژده بده به آن ها که شکیبا و ثابت قدم هستند.
امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: “پیش از آمدن قائم ارواحنا له الفداء علامت هایى براى امتحان مؤمنین خواهد بود” عرض کردم آن علامت ها چیست؟ فرمود:بیمارى هاى گوناگون که سبب ترس و دلهره است وبالا رفتن نرخ ها که سبب گرسنگى است وکاهش در اموال و جان ها که قحطى ومرگ ومیر فراوان است و نقص در محصولات که به نیامدن باران است. پس در آن موقع به آن ها که در عقیده به ما ثابت مى مانند، مژده بده ” آن گاه فرمود: “این تأویل آیه است و هیچ کس جز آن ها که راسخ در علم اند، تأویل آن را نمى دانند و ماییم راسخان در علم ” [۳]
[۱]بحارالانوا ر، ج۵۱، ص ۵۲.
[۲]تفسیرنورالثقلین، ج ۱ ص ۲۰ ۱؛ الزام ا لناصب ج ۱ ص ۱۷۹.
[۳]ینابیع الموده ج۳ ص ۲۳۵.
سوره تکاثر
وقتى از امام هفتم تفسیر آیه “و اسبغ علیکم نعمه ظاهره و باطنه، [۱] را پرسیدند، فرمود: نعمت ظاهر، امام ظاهر و نعمت باطن، امام غائب است.
پرسیده شد: آیا در میان شما کسى هست که غائب شود، فرمود آرى، اوکسى است که شخصاً از دیدگان غائب مى گردد، ولى یادش از دل هاى مؤمنان نمى رود. او دوازدهمین ما ائمه است، خداوند هر مشکلى را براى او آسان مى کند و هرگردنکشى را به وسیله او سرکوب مى نماید… “.[۲]
علاوه بر این که وجود حضرت، نعمت است، آن چه از نعمت ها که بندگان در آن غوطه ورند از نعمت هاى ظاهرى و باطنى همه به برکت وجود شریف حضرت حجت ارواحنا له الفداء است.
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه ثم لتسئلن یوم عن النعیم، [۳] مى فرماید: نعیم ما هستیم [۴]
وجود امام، عظیم ترین نعمت هاى الهى است، زیراکه اصل سایر نعمت هاى ظاهرى و باطنى است و از این جا است که در روایات آمده که همه مردم روز قیامت درباره نعیم مورد سؤال قرار مى گیرند.
البته نعمت هاى آن حضرت در زمان ظهورش نیز ویژگى خاصى دارد. [۵] چنان که اخبارى در این باره وارد شده است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: امت من در زمان مهدى به نعمتى متنعم خواهند شد که هیچ گاه به مثل آن متنعم نگشته اند. آسمان باران رحمتش را بر آن ها مى بارد و زمین هیچ گیاهى را رها نمى کند، مگر این که آن را برآورد [۶]
حضرت امیر علیه السلام در تفسیر آیه مبارکه: الم تر الذین بدلوا نعمه الله کفرا [۷] آیا ندیدى آنان راکه نعمت الهى را به کفر بدل ساختند، فرمود: ما آن نعمت هستیم که خداوند بر بندگانش عنایت کرده و به سبب ما رستگار مى گردند آنان که روز قیامت رستگار مى شوند [۸]پس خود حضرت مهدى ارواحنا له الفداء نعمت است و از آن جاکه شکر نعمت واجب است، شیعیان باید شکر نعمت حضرت را چنین به جا بیاورند:
۱- شناخت قلبى و معرفت این نعمت والاى الهى
۲- بیان کردن فضایل و نشر دلایل آن بزرگوار
۳- صدقه دادن براى سلامتى وجود آن حضرت
۴- تقرب جستن به آستانه او با انجام دادن کارهایى که مورد پسند و مایه نزدیک شدن به درگاهش است
۵-اهتمام به دعاهاى خالصانه براى تعجیل فرج آن حضرت[۹]
[۱]سوره لقمان۲۰
[۲]مهدى موعود على دوانى ص ۱۹۹.
[۳]سوره تکاثر۸
[۴]تفسیر برهان ج۴س۵۰۳
[۵]مکیال المکارم، ج ۱ ص ۲۹۲.
[۶]بحار الانوار ج۵۱ص۸۳
[۷]سوره ابراهیم ۲۸
[۸]اصول کافی ج۱ ص ۲۱۷
[۹]مکیال المکارم ج۱ ص ۳۶۳
سوره توبه
آیه ۳۳: و هو الذی ارسل رسوله بالهدی …[۱]
او خداوندى است که پیامبرش را با هدایت و دینى حق فرستاد تا آن را بر تمام ادیان پیروز گرداند، اگر چه مشرکان ناخشنود باشند.
امام باقر علیه السلام فرمود: “این آیه مبارکه به هنگام خروج مهدى آل محمد ارواحنا له الفداء تحقق مى یابد” [۲]
[۱]نیز در سوره فتح، آیه ۲۸ و سوره صف، آیه ۹ آمده است.
[۲] تفسیر مجمع البیان ج۵ص۳۸
سوره حجر
آیه ۳۶- ۳۸: قال رب فانظرنی الی یوم یبعثون , قال فانک من المنتظرین الی یوم الوقت المعلوم .
امام رضا علیه السلام فرمود: “وقتِ معلوم، روز قیام قائم ماست. [۱]
[۱] منتخب الاثر، ص ۲۲۰ و کمال الدین، ج ۲، ص۳۷۱
دیدگاهتان را بنویسید